vineri, 16 ianuarie 2009

Sa ascultam impreuna piesele candidate la Eurovision (2)

Dacă tot am promis că voi comenta şi celelalte 10 piese candidate la Eurovision din partea Moldovei, am zis să mă ţin de cuvânt. Aşa cum spuneam, comentez pe seamă ce-ascult. Va sugerez să faceţi invers - adică să citiţi pe seamă ce ascultaţi.
Audiţie şi lectură plăcută.

Ascultă şi citeşte comentariile la primele 10 piese aici.

11. Brand. Simt că este timpul

Doi băieţi cu brandul “Brand” ne invită la restaurant. “Tu eşti menire şi osândă / Tu eşti plăcere şi izbândă” – băieţii ăştia măcar înţeleg ce cântă? “Ridică-ţi ochii de la ceaşca de cafea” – e confirmarea că băieţii chiar au făcut un cântec de interpretat la sintetizator Yamaha în faţa unui public ghiftuit, care sorbeşte lichidul fierbinte şi dă din cap în semn de apreciere: “Da, da, bună pesnea”.
Notă: 5, pentru amalgamul de epitete aduse obiectului. Textul care se poate modifica în orice fel, fără a pierde sensul. De exemplu: “Tu eşti putere şi colindă / Tu eşti vioară şi plăpândă”. Încercaţi şi voi, să vedeţi de uşor e.

12. Galina Şcoda. Joc de noroc

Ghitară electrică la început. Mi-e greu să comentez. Parcă e prea patetic, dar parcă e chiar în stilul Eurovision (mi se pare că aud şi spectatorii pe fundal). Cred că ar fi fost mai bine dacă era în engleză. S-a terminat piesa şi n-am reţinut melodia. Probabil lipsea.
Notă: 6, pentru că corespunde formatului Eurovision. Dar nu mai mult decât “corespunde”.

13. Sun Stroke Projekt. No crime

Iarăşi la disco. Modern, respectând regulile industriei night cluburilor de astăzi. E o chestie pe care poţi să o pui pe fundal pentru vreo douăzeci de minute – e diversă, are şi momente cu pseudo-ţambal, cu pseudo-vioară, cu pseudo-voce de operă – şi să dai din cur cu mâna ridicată în sus. Nu prea ţin minte aşa format la Eurovisionul din anii precedenţi. Rolul interpretului este minim.
Notă: 7, potrivită pentru discotecă, deşi nu cred că s-ar distinge printre ceea ce este în vogă astăzi.

14. Olia Tira. Unicul meu

Deşi cei de la Eurovision nu pricep nici o boabă în asta, ea are accent neplăcut în română. Parcă ar vrea să dea ceva în stilul româncelor de la Bambi, dar nu îi reuşeşte. Şi când zice „unicul meu”, eu aud „bunicul meu”, ceea ce schimbă tot sensul.
Notă: 6, pentru сă vrea să ”mâ cuprinzi”.

15. Olia Tira. Love is in the air

Sper că nu va fi ceea ce cred că aş putea auzi citind titlul… Uuuf, parcă nu e aia. E bine, lead-cuvintele sunt cunoscute ascultătorului european. O bucată în rusă? N-am nimic cu această limbă, chiar şi românii au cântat un fragment în rusă la Eurovision cu doi ani în urmă. Dar în acest cântec nu se potriveşte organic şi arată a linguşire pe lângă organizatori. În plus, piesa nu mi-a atins nici o coardă, deşi se cheamă de dragoste.
Notă: 6, pentru că doar cuvintele sunt despre iubire, nu şi melodia

16. Alexa. A flight to the light

Interesant joc de cuvinte în titlu. Deşi începutul parcă nu promite nimic original, sună foarte bine în engleză şi, iarăşi, respectă formatul. Refrenul e antrenant. Versurile sunt pe măsura titlului, sunt tinereşti şi un pic obraznice. Până acum se combină perfect cu muzica, n-ai ce scoate sau adăuga. Mi-a plăcut.
Notă: 8, pentru un cântec bun, dinamic şi obraznic cu măsură.

17. Natalia Gordienco. So alive

Vocea bună se vede de dimi... pardon, de la început. Dinamic ritmul, scris de profesionişti. Dar cuvintele? Se scoală Natalia de dimineaţă şi îşi schimbă viaţa. Everything is changing. Nu cred. Piesa nu mă convinge. Şi nu-mi plac atâtea „I don’t wanna”, „I’m not”. Natalia are o voce bună, dar o piesă modestă.
Notă: 6, tare aş fi vrut să pun mai mult, dar ceea ce a cântat ea nu m-a atins deloc.

18. Nelly Ciobanu. Hora din Moldova

Începe cam african pentru o piesă etno din Moldova. Nelly poate impresiona cu vocea ei life pe scenă. Ştie ce face. Apoi intervin trompetele, ca să le placă la balcanici. Are noroc că nimeni dintre concurenţi nu a făcut altceva cu adevărat etno. Suspansul de vreo 40 de secunde e bun – pregăteşte ascultătorul. Doar la jumătatea piesei Nelly deschide cărţile şi introduce ritmul cela narcotic, care trebuie să cucerească. Dacă ar face mai mult accent pe “hai la hora, hai la hora din Moldova” şi mai puţin pe “şai lai la la”, cred că ar reuşi. Mai este de lucru, dar e o idee interesanta.
Notă: 8, credeam că e marea favorită, dar finalul piesei e totuşi neconvingător. Sunt sigur că aranjamentul se va mai schimba încă.

19. Cristy Rouge. Women`s winner.

Dragă Cristy, în primul rând women “are winners”, nu “‘s winner”, iar în al doilea rând să auzim dacă mesajul tău nu e prea “sexist”. Cântecul e cam întârziat cu vreo zece ani. Pe la sfârşitul deceniului trecut poate ar fi prins, acum e prea târziu pentru asemenea electronică. N-am înţeles de ce “women`s winner”.
Notă: 4, pentru că m-am chinuit să ascult piesa asta timp de 3 minute şi tot n-am înţeles mare treabă.

20. Ayra. Call me a liar.

Da, nu toţi au acces la DJ moderni, care să facă un aranjament muzical normal. Şi nu toţi au acces la profesori de limbă engleză. Şi nu toţi înţeleg ce înseamnă formatul Eurovision, unii parcă l-ar bâjbâi prin întuneric. De mesaj nu mai vorbesc, “numeşte-mă minciunos”. Cu acelaşi succes se poate scrie o piesă “numeşte-mă hoţ” sau “numeşte-mă politician”.
Notă: 3, vezi comentariul de mai sus.

Până la urmă, favoriţii/favoritele mele sunt Nelly Ciobanu şi Alexa, urmate de Cristina Croitor, Dianna şi Sun Stroke Projekt. Iar de la Slavici aş vrea să aud mai multe în curând, aici, pe scenele din Moldova.

Disclaimee: Comentariile şi notele reflectă punctul de vedere al autorului acestui blog în momentul audiţiei. Punctul de vedere nu coincide neapărat cu valoarea interpreţilor.

8 comentarii:

  1. Marcel, datorită ţie am ascultat toate 20 piese. Fără comentariile tale precis mă opream undeva la 5-6.

    Concluzia mea, chiar dacă îmi place piesa lui Nelly, totuşi cred că participarea Moldovei la Eurovision în acest am e o cheltuială de bani în vant, cine nu ne-ar reprezinta. Dar, tre să facem şi asta, для галочки.

    RăspundețiȘtergere
  2. nu stiu cum tu, dar eu chiar m-am distrat ascultandu-le ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunstroke project: Скрипка, Саксофон и Цимбалы записаны вживую. На сцене все эти инструменты и исполнители так же будут присутствовать. Из этого можно сделать вывод, что вся ваша критика, за исключением моментом с форматом, пуста.

    RăspundețiȘtergere
  4. 2Sunstroke:
    Din inregistrarea muzicala pe care am ascultat-o nu pot intelege daca vioara si tambalul sunt live sau simulate la clape. Am utilizat "pseudo" nu in sensul ca ele sunt false, ci in sensul ca ele au un rol secundar, daca nu tertiar in piesa.
    Daca ati citit introducerea, ati vazut ca toate comentariile mele au fost scrise dupa prima, si in multe cazuri unica audiere.
    Si totusi ma bucura sincer sa aud ca toate instrumentele muzicale utilizate sunt inregistrate live si ca vor fi prezente pe scena! Multumesc pentru acest detaliu pe care chiar nu l-am stiut.
    De altfel, dupa cum se poate vedea din nota, mie piesa Sunstroke projekt mi-a placut.
    De aceea va urez succes la concurs si sper sa aud mai multe piese de la voi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mesajul anterior a fost scris de mine. Nu observasem ca sunt logat cu nickul altei persoane care a stat la acest calculator.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu pricepetsi voi nimic in vertalioate.

    Pe scurt: unica piesa din cele de mai sus, de care sa nu ne fie RUSINE, care nu are nicio nota de RIDICOL ii 'Unchiul Meu', sau cum se mai cheama acolo, a lu' Olia Tira.
    Nu-i rupta din soare, dar, repet, este unicul cantecel de la care nu ma cuprinde JENA.

    RăspundețiȘtergere
  7. posmotrel, "unchiul meu" ;)
    asta banuiesc ca tu ai fost ironic

    RăspundețiȘtergere

A apărut o eroare în acest obiect gadget