luni, 22 septembrie 2008

Trei scheme impotriva banilor tai

N-am auzit de asemenea cazuri la Chisinau, dar sunt niste practici curente la escrocii din Moscova si Kiev. Mie mi s-au intamplat tocmai trei scheme la Aeroportul Domodedovo, cu cativa ani in urma.
Am decis sa scriu acum, pentru ca am auzit niste intamplari similare recente la niste colegi.

Schema Unu
Sunteti la marginea Moscovei sau a Kievului si incercati sa luati rutiera catre aeroport. Imediat apare langa Dvs. o persoana, de obicei femeie, care va intreaba incotro zburati. Daca ii spuneti directia, ea este pregatita sa va atace. Va spune ca si ea are zborul, de exemplu, AB257 (persoana cunoaste pe de rost mai multe curse zilnice) si va adreseaza cateva cuvinte de baza po-moldavski: "Ce mai faci?", "Foarte bine". Mai departe va intreaba in ce regiune a orasului locuiti, si ca ea tot sta la Ciocana (sau Botanica, sau Telecentru etc.) pe strada Mircea cel Batran (sau Dacia, sau Docuceaev etc.).
In fine, dupa ce va convinge ca e intr-adevar din Chisinau (sau din Tashkent, Askhabad etc.), persoana va comunica stirea trista ca sotul/sotia sta blocata in hotel, pentru ca li s-au terminat banii si nu au cu ce plati. Va roaga sa-i ajutati cu vreo 50 de dolari, pe care ii va intoarce, bineinteles, cand va ajunge la Chisinau (stii doar pe ce strada el/ea locuieste!). Daca nu-i aveti, negociaza (ce tupeu)!
Mie mi s-a intamplat si m-am ars pe atunci de 10 dolari. Ce naiv si am fost ;)
In schimb la urmatoarele doua scheme, care mi s-au intamplat in mai putin de doua ore, nu m-au prins.

Regula generala:
Daca ti-i jale de om, nu-ti va fi jale de bani.

Schema Doi
O persoana trece in fata ta si scapa banii sau portmoneul jos. In cazul meu era o legatura mare (chiar mare) de dolari! Dar se poate intampla sa fie un portmoneu simplu de la o persoana aparent inocenta... In asemenea cazuri, cel mai important lucru e sa nu ridicati banii sau portmoneul de jos. Exista cel putin doua scenarii pentru ceea ce se poate intampla mai departe:
1. Persoana careia incercati sa-i intoarceti portmoneul afirma ca a disparut o anumita suma de bani si, ca din senin, o alta persoana apare afirmand ca v-a vazut cum bagati mana in portmoneu.
2. Ridicati portmoneul sau banii si imediat apare o alta persoana propunandu-va sa impartiti banii in mod egal. Peste un timp apare inca o persoana, afirma ca e politist si va cere mita.
Cat despre mine, eu nu am ridicat portmoneul, mai mult de frica dupa primul caz (imi dadusem deja seama ca am fost smecherit de tipa aia de la Chisinau).

Regula generala:
Nu pune mana pe bani straini, ca-i pierzi pe-ai tai.

Schema Trei
Chiar in fata gate-ului de la Aeroport, se apropie o persoana de tine si iti propune sa completezi o declaratie vamala: "E foarte important, daca nu declari tot, iti confisca!", etc. Pesoana, desi are mutra de caucazian, tot zboara la Chisinau.
Apoi esti invitat la o parte, acolo unde sunt masute, ca sa completezi formularul. Apare inca o persoana si in trei incepeti sa scrieti. Cei doi se asigura ca tu vezi ce suma indica ei la capitolul valuta: unul scrie, de exemplu, 1000 USD si altul 800 EUR. Apoi ei se uita la tine si te sfatuiesc inca o data "sa declari tot, altfel iti confisca!".
Eu nu aveam foarte mult la mine, de asta m-au lasat sa plec.
Dar scenariul de mai departe este:
1. Te roaga, prieteneste, sa verifici in portmoneu. Daca este timp pana la zbor, iti propun sa joci carti, sau alt joc de noroc. Dar nu pe bani. Apoi, dupa ce se asigura ca ai noroc, hai sa incercam si pe o suma simbolica. Scenariul de mai departe e clar.
2. Iti propun sa imparti banii , pentru ca nu ai dreptul sa treci cu aceasta suma, si ca ei iti vor intoarce banii chiar in avion.
3. Varianta mult mai prozaica - arata banii... da sa-i numar... care bani???

Regula generala:
Banii scosi din buzunar nu mai sunt ai tai.

Disclaimer
Totusi nu toti sunt escroci la aeropoarte si in gari. Se intampla intr-adevar cazuri in care cuiva i se termina paralele sau are alta belea si ca are nevoie de ajutorul tau (mie mi s-a intamplat la Milano - eram blocat in gara, fara bilet si fara bani).
Insa daca vrei sa ajuti, asigura-te ca totul e curat: cere un document de identitate, cheama politia ;)

Important e sa nu te lasi manipulat.

3 comentarii:

  1. wow :)
    mie mi s-a intamplat ca cineva sa imi ceara bani asta ca eu sa ma asigur că trec vama aeroportului din kiev.. dar chestii ca la tine.. never :)

    RăspundețiȘtergere
  2. cind eram destul de mic, pe litoral. un baiat s-a apropiat si mi-a spus ca ii plac foarte tare ochelarii mei... a spus ca vrea sa-i incerce si pentru ca nu am vrut, a scos un pachet mare de bancnote din buzunar si mi-a spus sa-i tin pina cind el incearca ochelarii... In acel moment, pentru ca nu am vrut, alt tip s-a apropiat si mi-a spus sa iau banii si sa fug... :)) I-am refuzat si mi-am vazut de treaba :)

    RăspundețiȘtergere
  3. ... dragutse shmecherii ... Marcel, totusi cum ai iesit din beleaua de la Milano ? ...fara bani, bilet ??? si cum apropo ai ajuns in asa situatie ???

    RăspundețiȘtergere