joi, 15 ianuarie 2009

De ce nu avem canal TV sport în Moldova?

Eei, câte nu avem în țara noastră. S-ar putea face un top într-o bună zi.

Iată de exemplu Sandu Grecu a deschis pe blogul său discuția pe marginea subiectului de ce nu avem canal TV sportiv în Moldova. Am început să scriu un comentariu, dar s-au primit cam multe litere, așa că l-am transferat pe blog.

Deci, de ce nu avem canal TV sportiv în Moldova?

Primele explicații ar fi cam urmatoarele:
* Publicul de la noi are acces la canale internaționale (inclusiv sport.ro), cu comentarii în oricare limbă (română, rusă, engleză)
* În Moldova nu este dezvoltat sportul intern, care să atragă destul public unui eventual canal de sport cu transmisiuni locale
* Nu prea ai de unde face aceste transmisiuni locale (infrastructura sportivă e proastă).

Dar să facem și un mic calcul:

Dacă luam cei 100.000 de spectatori/zi ai canalelor de sport din România și îi raportam la populația Republicii Moldova, vom avea:

100 mii * 3 500 mii [pop. MD] / 22 000 mii [pop. RO] = 16 000 spectatori/zi

Dar sportul intern este cam de vreo 5 ori mai puțin dezvoltat în Moldova decât în România.
De exemplu, bugetul sportului în România este de vreo 90 milioane de EUR, iar cel din Moldova - cam 3 milioane EUR, care raportate la populație ar fi cam 4 EUR/cap în România și doar 0.85 EUR/cap în Moldova.
Ponderând numărul spectatorilor la nivelul dezvoltării și respectiv al interesului față de sportul intern, vom ajunge la o cifra de vreo 3200 de spectatori/zi.

Dar nu putem trece cu vedere:
* Imaginea modestă a comentatorilor sportivi moldoveni în rândul telespectatorilor
* Concurența prea mare din exterior la transmisiunile sportului internațional (mulți vor prefera să vadă US Open la canalele românești sau rusești), care acoperă orice segment lingvistic.

Asta ar scade rata vizitatorilor înca în jumătate, cel puțin. Ajungem la vreo 1600 spectatori/zi.
Iar în zi sunt să zicem maximum 16 ore utile, în care spectatorii privesc emisiunile, în care are sens sa bagi publicitate. Un om stă în medie cam vreo oră pe zi să privească același post (optimistă evaluare).
Și dacă ar fi să-i divizăm pe cei 1600 spectatori/zi la orele respective, ajungem la vreo 100 spectatori/oră.
Cam atâta ar acoperi, în medie, un spot publicitar pe un post sportiv moldovenesc.

Cine să apucă să investească?

Bineînteles că numărul spectatorilor fluctuează în dependență de eveniment și poate ajunge la cote mari, dar aceste evenimente sunt atât de puține (ele se limitează practic la evoluția naționalei de fotbal și la participarea la Jocurile Olimpice), încât ele pot fi cu ușurință acoperite de alte canale.

Da, scenariul pe care l-am trasat nu este o analiză în detaliu (am pornit de la niște premize care, recunosc, pot fi discutate și revăzute), dar poate oferi o imagine de ansamblu care să vă sugereze un răspuns la întrebarea pe care ne-am propus-o. Făcând abstracție de numere, eu personal chiar nu vad sensul unui canal TV sport curat moldovenesc. Cel puțin în următorii 5 ani.

E altceva că noi nu avem emisiuni sport de calitate (talk showuri, analize) la canalurile generaliste, în afară de rubricile respective de la blocurile de noutăți.
Aici e cam alta problema: nu prea ai ce discuta și nu prea ai pe cine asculta.

4 comentarii:

  1. Te contrazic scurt. Nu poate fi vorba despre un canal sportiv pur national. Este imposibil de realizat pentru ca nu am avea evenimente. Dar se poate de preluat multe evenimente sportive din lume, cu precadere fotbalistice si atunci toate calculele tale se dau peste cap. Problema este ca nu avem deocamdata persoane capabile sa se ocupe de asa ceva.
    Cu respect

    RăspundețiȘtergere
  2. Sandu, eu despre asta am scris.
    Am zis ca e concurenta mare la evenimentele sportive din lume transmise de alte canale.
    Vezi cum se indigneaza lumea ca din cauza la Moldova 1 s-au inchis transmisiunile Champions League la celelalte canale?

    Desi vad ca au scos Eurosportul din pachetul SunTV. Se pregateste oare ceva?

    RăspundețiȘtergere
  3. Marcel, vom avea posturi de nisa (tematice) atunci cand un trust mediatic va dispune de resursele necesare, nu neaparat de cele financiare, ci de cele umane. In plus, trebuie vazute si partea costurilor tranzactionale, implicit si cele de licentiere. In principiu, asa cum ai amintit tu, oportunitatea pentru un post sportiv rezida si din capacitatea de a produce si transmite informatii sportive. Ori, in cazul Republicii Moldova, evenimentele sportive sunt insignifiante ca numar. Solutia ar fi una clasica, dupa formula Prime Moldova. Adica, un canal sportiv extern se retransmite pe teritoriul tarii, urmand ca emisiunile de productie proprie sa fie transmise in anumite grile de ore.
    Sa stii ca si eu m-am intrebat daca la acest moment este oportun ca pe piata mediatica interna sa apara un post de nisa de stiri. Chiar in decembrie am discutat cu junior-expert economic acest lucru. Am ajuns la concluzia ca resurse financiare se vor gasi. Insa cele mai importante probleme vor fi la capitolul resurse umane, apoi la capitolul costuri tranzactionale(licentierea, disponibilitatea politica s.a.). Iata de ce trebuie lucrat foarte mult la calitatea formarii profesionale in domeniul mediatic, de-altfel ca si pentru celelalte sectoare publice.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nicolae, probabil ca sunt mult mai multe sanse sa apara in Moldova un post TV cum zici tu "de nisa de stiri", decat unul curat sportiv. Pentru asta e nevoie de doar un pic mai multa democratie, probabil ;)
    Cat despre postul sportiv... cine stie, poate se pregateste ceva dupa ce nu mai transmit Eurosport pe SunTV.

    RăspundețiȘtergere