joi, 8 ianuarie 2009

Combinatie exploziva inainte de somn

Aseara am privit al doilea film din Decalogul lui Kieszlowski (o serie din zece filme de mediu metraj prezentand subiecte moderne oarecum legate cu cele zece porunci crestine).
In acest al doilea film o femeie este gravida de la amant, iar sotu-i sta pe patul de moarte. Ea insista ca medicul sa-i spuna daca barbatul va supravietui, pentru ca sa stie daca poate sau nu sa pastreze copilul. Filmul lasa acel nod in gat si acea gadileala la lingurita care este masura profunzimii filmelor despre viata si destinul oamenilor.

Regizorul polonez Krzysztof Kieszlowski (in imagine), nominalizat la Oscar pentru Trei Culori: Rosu si castigator al 48 de alte premii, dintre care 8 pentru Decalog, este recunoscut pentru stilul sau melodramatic si filosofic, care il plaseaza in rand cu alti scrutatori ai spiritului uman inarmati cu camera de filmat, cum ar fi Andrei Tarkovski sau Lars von Trier.

Nu am privit inca Decalogul in intregime [mi-am programat zece zile cu cate un film fiecare], dar simt deja un fel de programare pioasa si un fel de luciditate trista de fiecare data cand imi revin in memorie primele doua filme.

Asa ma simteam si aseara, dupa film... Doar ca nu-mi era somn si am hotarat sa mai privesc ceva. Si cum nu aveam puteri [psihologic] pentru inca o bucata din Decalog, am zis sa vad ce mai am prin calculator. Si dracu' m-a impins sa dau peste... "Zeitgeist".

Nu vazusem pana acum documentarul care a ridicat valuri [tsunami] pe Internet, desi stiam ca e inca o teoriei conspiratiei, cu 11 septembrie in prim plan, in care este *demascat* guvernul SUA, care ar fi organizat in intregime evenimentele din acea zi neagra.

Nu stiam insa ca "Zeitgeist" incepe cu o retrasare a originilor crestinismului, in care se arata ca Iisus Cristos este *un mit astrologic al soarelui*, comun in majoritatea protoreligiilor, si - ca urmare - religia nu este decat *o minciuna*, un instrument in mainile celor care *stiu adevarul*.

Nu este un secret faptul ca religiile au multe mituri comune, cosmogonice sau escatologice, am citit-o inca la Eliade (recent am dat chiar peste un nou termen generalizator, "Religiile Abrahamice", pentru principalele religii monoteiste moderne cu origini comune). Totusi, a specula asupra faptului ca oamenii [in majoritate] nu cunosc aceste *mistere*, lasandu-se convinsi ca in spatele lor sta doar o mare conspiratie a puterii, mi se pare destul de cinic. Trebuie sa remarc totusi ca aceasta parte a Zeitgeistului poate fi educativa (sau cel putin informativa) daca este privita cu ochi critic si daca serveste spectatorului drept punct de pornire pentru o analiza mai detaliata a subiectului, care mie personal mi se pare foarte captivant.

Pe de alta parte, "Zeitgeist" este intr-adevar facut foarte bine si chiar convingator. Fragmentul din George Carlin, pe care il admir pentru umorul sau extrem de ascutit, mi-a furat si un zambet. Apropo, iata bucata originala in care Carlin zice: "religion is bullshit":



***
Aceasta receptare intelectuala a subiectului "Zeitgeist", amplificata de imaginile psihotrope cu explozii si asasinari, cu oameni care se arunca de pe WTC, pe fundalul programarii pioase date de filmul lui Kieslowski mi-a provocat aseara un sentiment de confuzie morala pe care de mult nu-l mai simtisem. E ca si cum as privi porno dupa "The Passion of The Christ".

2 comentarii:

  1. Postul nu este despre asta. Este vorba de faptul ca cele doua valori diferite promovate de filmul lui Kieszlowski pe de o parte si Zeitgeist pe de alta parte s-au lovit cap in cap la mine in cap.

    RăspundețiȘtergere